Her hakkı saklıdır.
Bazıları karmaşık çizgilerle süslenmiş yazıyı hatt zann ėdiyor. Halbuki gerçek hatt sadeliğiyle ėtkileyici olandır. Hatt sanatında süsü yazı taşımalı, yazınıŋ etrafındaki süslemeler değil. Aksi takdirde yapılan hatt sanatı değil süsleme sanatı olur. Bir hatta, harfler arasında gizli bir beŋzerlik ve ilişki olmalı. Bu beŋzerlik paragrafıŋ tümüne bakıldığında o hattıŋ kimliğini vėrecektir.
KökTörük ürüŋ başı (abacası), yazıldığı dönemdeki eŋ gelişmiş abacalardan biriydi. O dönemde kullanılan abacalarıŋ çoğu ilkel şekilde yazılıyordu. Mesela bugün mükemmel bir yazıma ulaşmış ve çok sayıda hatt sanatı türü geliştirilmiş Arab yazısı, o dönemlerde çok ilkeldi. Arab harflerinde noktalama henüz o dönemlerde daha kullanılmaya başlanmadığından
ن = ث = ت = ب
خ = ح = ج
ذ = د
ز = ر
ش = س
ظ = ط
غ = ع
ق = ف
harflerinden eşit olanlar aynı şekilde yazılırdı. Daha soŋraları noktalar kullanılarak bu harfler ayrıştırıldı. Ama bu da yėtmedi, hatasız okunabilmesi için esre, ötre, üstün de bu harfleriŋ üstünde ve altında kullanılmaya başlandı. Kısacası geçen 1400 yıl boyunca Arab abacası hep işlendi ve geliştirildi.
Örnek olarak aşağıda farklı hattlarla Arab yazısını göreceksiŋiz:
Görüldüğü gibi her hatt tipi harflere kendi karakterini katmış. Rık'a'da harfler akışkan formda yazılırken, Sülüs'de yuvarlak hatlar göze çarpıyor; Muhakkak'da ra, ze, vav sivri bitirilirken ye, nun göbekli yazılıyor, Ta'lik'de ise harfler bombeli çiziliyor. Sadece bu kadar da değil. Her hatta bakarsaŋız, harfleriŋ o hatta has belli kurallar içinde bir kimliğe büründüğü görülüyor. Görüldüğü gibi harfleriŋ etrafında süs yok. Süsü harfler taşıyacak şekilde her hattıŋ kendi yazılış kurallarına göre harfler yazılıyor. Kurallara uygun yazılmazsa o serbest form oluyor zaten.
Beŋzer durum Çin hat san'atında da vardır:
Kül Tigin yazıtınıŋ Çince yüzünüŋ başlığı 故闕特勤之碑 Kai-şu hattıyla yazılmıştır:
Li-Şu (隸書) hattı:
Kendim geliştirdiğim üç ayrı Göktürkçe hatt san'atını aŋlattığım bağlantılar:
1- Koşan Fırça Hattı : https://kok-turk.blogspot.com/2016/08/gokturkce-el-yazm-2016.html
2- Çentikli Kesik Hattı : https://kok-turk.blogspot.com/2016/08/gokturkce-hatt-calsmam-2008.html
3- Ağır Fırça Hattı : https://kok-turk.blogspot.com/2015/07/gokturkce-hatt-calsmas.html
Bu üç hattıŋ da kendisine özgü tarzı ve kuralları vardır. Güzelliği, etrafına atılan kıvrımlı süslemelerle değil, kurallara dayalı yazım üslublarıyla taşırlar.
Çalışmaların çok güzel
YanıtlaSilSağ olun.
SilÇalışmalarınız çok güzel.
YanıtlaSilBir isteğim var. İkisi eşbiçim ürün başlar olmadığından dediğim saçma olacak ancak, Köktürkçe için Talik hat geliştirebilir misiniz? Talik hat efsane ötesi mükemmel. Ayrıca Türk devletlerinde Farslar tarafından geliştirilmiş bir hat, bizim sayılır yarı yarıya. Lütfen deneseniz çok güzel olur.
Talik (veya Nestalik) hattını ben de çok severim. Yalnız bu hattın güzelliği harfler bitişikken ortaya çıkar. Mesela elif, dal, zal, ra, ze gibi devamıyla birleşmeyen harflerin peşpeşe geldiği bir metni düşünün, peşpeşe gelen virgüller gibi görünürler (https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159917269202180&set=a.457951147179 ilk satırında benzer bir görünüm var). KökTörük üsükleri birleşmediği için Talik hatının güzelliğini bu yazıda göremezsiniz.
SilTeşekkür ederim dikkate alıp yanıtladığınız için. Göktürkçe için özel bir hat geliştirme olanağınız var mı? Öteki hat sanatlarını Göktürkçeye ithal edince yazı o alfabeye benziyor(Çin hattıyla yazınca Göktürkçe yazılar Çin-Japon yazısı gibi oluyor). Göze hoş gelen ve özgün olan(diğer hatlardan ayrılan karakteristik yönleri olan) bir hat geliştirseniz güzel olur. He tabii "geliştirir misiniz lütfen" deyince hemen gelişmiyor emek istiyor orası ayrı 😅. Yine de benimki naçizane bir istek.
YanıtlaSilHaklısınız. Irk Bitig tarzı bir hatt yazımıza özgü. Ama orada kesik uçlu bambu hep yatay tutulduğu için üsükler çok geniş oluyor (yer kaplıyor) ve bir satıra 1 veya 2 sözcük sığıyor. Açıkçası önce kafamdakileri yaptım, belki ileride birşeyler denenebilir.
SilGerçekten çalışmalarınız çok değerli. Allah sizi özel yaratmış olmalı. Göktürk alfabesinin günümüze ulaşması da çok mucizevi.
SilBin yıl o taş nasıl yok olmadı. Kim nasıl onu çözmeyi akletti. Nasıl o yazıyı çözdü. Hadi çözdü Sovyetler bunu gizleye de bilirdi, yapılmadı. Sonra bizim Türkler bunu üstünkörü geçe de bilirdi, ancak İnternette mevcut olan birkaç antik yazıdan birisi Göktürkçe ve az da olsa koruduk. Bir de üzerine Göktürkçe klavye, çeviri ve hat sanatı yapan siz varsınız.
Allah'a inanmamak, şükretmemek elde değil.
Bazen bilim insanları siyaset üstü işler yapabiliyor. Yazıtlar, o coğrafyadan çok uluslar geçmesine rağmen yaşayabildi. Danimarkalı dilbilimci Vilhelm Thomsen ve Alman asıllı Rus doğu bilimci Vasili Radloff yazıtları 1893te, sadece Tengri ve Türk sözcüklerinden yola çıkarak çözdü ve bunu 15 Aralık 1893'te Danimarka Kraliyet Bilimler Akademisi'nde bilim dünyasına sundular. Sunuştan sonra diğer bilim insanlarının da dikkatini çekti ve onlar da çalışmalar yapmağa başladı. Mefkuresi Türkçülük olan Atatürk de Türkiye'de bu alanda çalışmalar yapılması emrini verdi.
SilBen sadece 840'tan bu yana kullanılmayan yazımız için arayı sanat ve bilgisayar anlamında kapatmaya çalışıyorum. Benim yaşam gayelerimden biri bu. Allah ömür verdikçe bunu yapmağa çalışacağım.
Tanrıya (Allah'a) daima şükür.